Eindklant: HES Hartel Tank Terminal B.V. [HHTT]
Klant en ontwerper: Cegelec Fire Solutions NV
Constructeur: Dijkstaal B.V.
Werkzaamheden Dijkstaal: Berekenen, engineeren, leveren en monteren van 26 stuks zogenaamde blusmonitoren, ook wel fire fighting monitors genoemd.
Het totaal van de 26 units bestaat uit: 14 stuks van 8m¹, 10 stuks van 10m¹ en 2 stuks van 15m¹.
De monitoren worden gebruikt om branden in opslagtanks te blussen.
De monitoren zijn door ons gefabriceerd, geconserveerd en op een locatie buiten de terminal compleet afgemonteerd inclusief bordessen, kooiladders en door Cegelec geassembleerd met leidingwerk, elektra, stuurkasten en overig equipment. Op deze manier kon er zeer snel, efficiënt en met minimale overlast gebouwd worden op de terminal.
4 van de monitoren zijn vanaf het water geplaatst met drijvend materieel i.v.m. bereikbaarheid.
Deze actie vanaf het water is in samenwerking met Hebo Maritiemservice B.V. uitgevoerd onder supervisie van Ballast Nedam Industriebouw B.V.
De monitoren zijn opgebouwd uit:
• Constructiebuis
• Industrieel hekwerk v.v. schoprand rondom de bordessen
• Thermisch verzinkte stalen maasroosters v.v. dubbel anti-slip in de bordessen
• Aluminium kooiladders geheel volgens EN ISO 14122-4 voorzien van kooiafsluiting met slot en safetygates bij iedere uitstap
• Pipe-supports
• Geteste hijsvoorzieningen
Het staalwerk is geheel thermisch verzinkt volgens NEN-EN-ISO 1461-99 en aanvullend voorzien van een 3-laags verfsysteem, geschikt voor toepassing in C5 (corrosiviteitsklasse)-omgeving.
Dijkstaal heeft tot wederzijds genoegen de afgelopen jaren al meerdere opdrachten mogen uitvoeren voor Cegelec Fire Solutions NV.
Doordat Dijkstaal NEN-EN 1090 gecertificeerd is t/m EXC.3, haar locatie praktisch naast de Rotterdamse haven en Industrie heeft, en VCA**-gecertificeerd is, voeren wij regelmatig werkzaamheden uit op terminals.
Dit is wat HES zelf schrijft over haar nieuwste terminal: “Het is nogal wat, zo'n nieuwe terminal. We zijn er ook al vanaf 2018 druk mee bezig. Op het terrein van 27 hectare komen 54 tanks met een totale capaciteit van 1,3 miljoen m3. De kade heeft een diepgang tot maar liefst 25 meter en heeft 6 ligplaatsen waar we zelfs VLCC’s (Very Large Crude Carriers) kunnen ontvangen. In de Hudsonhaven komen 9 aanlegplaatsen voor binnenvaartschepen. Dat zijn er zoveel omdat we geen product afvoeren via de weg of het spoor. De terminal wordt gebouwd conform de PGS 29 richtlijn, dus met de veiligheid en moderne technieken zit het wel snor.”
Fotografie: Dijkstaal B.V., Cegelec Fire Solutions NV,